zondag 6 maart 2016

Een dagje vogelen, gewoon in de buurt

Geoorde Fuut
( klik op de foto voor een groter formaat)
Het weer zat niet mee in de afgelopen week en de voorspelling is dat het zaterdag, na een koude nacht, een zonnige dag wordt. Riet gaat aan het werk in de eendenkooi Boomstede en ik pak de fiets.
Lekker struinen door de zandbak bij de Haarrijnseplas. Het is nog fris en een beetje mistig als ik rond acht uur mijn fiets neerzet bij de plas. 

Haarrijnseplas
Een echte winter hebben we niet gehad, maar de rijp, als ijskristallen op de planten geeft een mooi beeld. En tegen de kou kun je je kleden.

Fazant in de zandbak


Het is leuk vogelen in dit gebied, alhoewel het vaker niet, dan wel lukt, om een mooie foto te maken. Maar ook zonder een goede foto is het genieten. De groenlingen, graspiepers, kneutjes en vinken gaan bij het minste onraad op de vleugels. De watersnippen, verborgen tussen de planten, schieten de lucht in als ik in hun buurt kom.

Kieviten

Grauwe gans

Smient

Krakeend
Ook de smienten en ganzen houden niet van vreemd gezelschap en kennelijk hoor ik tot dat vreemde gezelschap.
De geoorde fuutjes zitten vooraan in de plas, het zonnetje schijnt en het wateroppervlak is glad. Wat willen we nog meer. Vier fuutjes, alle vier verschillend in het kleed. Bezig met de opmaak naar een mooi zomerkleed. Wat zijn ze dan mooi met de rode oogjes en dat eigenwijze plukje oranje veertjes achter het oog.



Geoorde Fuut









Om de dag compleet te maken fiets ik door naar de Hollandse kade bij Kockengen, op zoek naar de velduilen. Het winterkoninkje laat zich horen langs het fietspad en zo’n grote witte zilverreiger zie je niet over het hoofd in een groen weiland evenals de spreeuwen die massaal de lucht in gaan en mooie figuren vormen. Hoeveel zouden het er zijn ?.

Hollandse kade

Haas

Winterkoning

Groet Zilverreiger

Duizenden spreeuwen


Maar we zoeken de velduilen. Ja, daar zittie, nee het is een pol doodgras of een weggedoken haas. Maar ik vind er toch één tussen het dode gras. Hij of zij kijkt mij even aan en draait het hoofd om.
Een gegeven is dat de uilen gaan vliegen rond een uur of vijf. Dus op afstand blijven, verscholen achter die ene struik. Maar ja er komen meer vogelaars en als een kievit verraad ik de plek. De groep stelt zich op pal voor de uil.

Velduil, even oogcontact 

de vogelaars en Riet
En dan gebeurd er toch iets leuks. Aan de andere kant van de Hollandse kade vliegt een grote groep knobbelzwanen. Een prachtig gezicht en alle vogelaars draaien zich om, om dit schouwspel te zien. En …. Als de groep zich weer omdraait is de velduil stiekem weggevlogen en kijkt iedereen parmantig aan.

Velduil


In de donkere cirkel zitten nog twee velduilen verscholen

1 opmerking:

  1. Dat is een hele mooie vogeldag! Gave soorten en mooie foto's! En om die wegvliegende velduil moest ik wel grinniken....
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen