zondag 5 mei 2013

De natuur in

Zonsopgang bij Kockengen
Het beloofd een mooie zonnige dag te worden. Dus waarom niet eens een keertje rond zes uur de deur uit richting Waverveen om de kluten een bezoek te brengen. De zon is net op als ik door de polder rijd.

Blauwborst
Bij aankomst blijk ik niet eens de eerste te zijn. Er staan al een aantal auto’s van vogelaars.
De eerste vogel die luidt zingend me welkom heet is een blauwborst. Tegen de zon in zet ik hem toch op de foto. Even verderop loopt een groep van zo’n vijftien kluten eten te vergaren. De ganzen maken een hels kabaal als ik langs loop. De rietzangers en gorzen laten zich luid en duidelijk horen.


Kluut
Na een rondje gemaakt te hebben besluit ik toch nog even langs de Groene Jonker te gaan.  Een mooier gebied dan Waverveen.  Ik word hier bij de ingang welkom geheten door de grasmus. Met plezier loop je daar rond, omringd door vogelgeluiden. De snor, die als een naaimachientje te keer gaat. De rietzangers, die na zijn zang even opvliegt om vervolgens terug te vallen tussen het riet. De roerdomp die over de plas toetert. Gewoon genieten.
Groene Jonker
Omdat het mooi weer blijft pakken we in de middag de fiets om een ronde te maken door de polder Tienhoven – Westbroek. In Westbroek vliegt een wit vogeltje de weg over. Na enig zoekwerk vind ik de vogel terug. Ben benieuwd of iemand deze soort kent. Of zal het gewoon een ontsnapte kanarie zijn ?

Polder Tienhoven
daar word je blij van, bloeiende bomen
De foto’s in deze blog zijn van vandaag en van vorige week. Er lagen er nog enkele op de plank, die ik toch nog wel op de blog wilde plaatsen.
 
grasmus
rietzanger
snor
Tjiftjaf
Tjiftjaf met bij

Graspieper
Putter
Groenpootruiter
Scholekster

Bruine kiekendief
Buizerd
Wit vogeltje
 

1 opmerking:

  1. Waverhoek is anders, maar ook mooi! Nu even wat minder steltlopertjes dat wel. En wat heb je een mooie verzameling hier geplaatst! Met enkele bekenden bij de telescopen, volgens mij op zoek naar de paapjes ;-) En die witte mus/kanarie....ben benieuwd wat het eigenlijk is. Kockengen in het ochtendgloren is prachtig!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen