zondag 16 september 2012

Turen over de golven


Gert en Paul
Maria stuurde een mailtje over een vogelmiddag bij Katwijk aan Zee, met Paul van de Werken en Gert Vonk. Dan wil ik ook mee. De zee, de zon en de vogels. Een mooie combinatie. Na wat mailtjes over en weer ga ik mee.

Bij het hotel Savoy, achter het windscherm op de duin worden de scopen opgesteld om de zee af te turen, naar voorbijkomende vogelsoorten. Ja, daarbij kom ik te kort met de verrekijker, de afstand is gewoon te groot.

 
Staat de Geelpoot er op ?
 
 
Maar er is meer te zien, dus een wandeling langs het strand, waar de meeuwen zich netjes op de foto laten zetten. Paul belt dat hij via de scope een zeehond heeft gezien, vlakbij de plaats waar ik samen met Maria loop. De kop van de zeehond zien we regelmatig tussen de golven opduiken.
Zeehond
En volgens Paul zit er tussen de meeuwen ook een Geelpootmeeuw. Ja, die staat op de foto, maar dat blijkt hem toch niet te zijn, is een gewone Kleine Mantelmeeuw. Tussen de juveniels ( jonkies) zit een Geelpoot. Herkenbaar, ja natuurlijk heeft een iets lichtere kop. Ja, dat zal wel. Alle jonkies zet ik op de foto. Ben benieuwd of hij er bij zit.

Gert Vonk
Terug bij de mannen, ziet Gert Vonk plotseling door zijn scope een Vaal Stormvogeltje. Een klein zwart vogeltje. Met mijn kijker zie ik iets zwarts vliegen boven de golven en maak er ook  enkele foto’s en ja hoor, ik heb hem. Op de foto is duidelijk te zien dat het om een vogel gaat.

Vaal Stormvogeltje
Met een ervaring rijker ga ik huiswaarts. Het was een schitterende middag, mooi weer, zee, water, vogels en enthousiaste vogelaars. Zonder scope kom je voor deze activiteiten een flink stuk zicht te kort voor het turen over de golven, maar is gelukkig ook veel te zien zonder scope. Maria, Paul en Gert bedankt.

Huismus
Kneu
Gewoon Spitskopje
langs de kust op weg naar Lisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten