zondag 5 augustus 2012

35 jaar later


In 1977 ging mijn moeder op vakantie en familiebezoek in Australië. Ze genoot van het land, de familie en de temperatuur. Bij terugkomst bracht ze een stekje van een cactus mee. Waar ze de stek vandaan heeft is niet helemaal bekend. Voor zover wij Australië kennen, niet uit de vrije natuur, maar eerder uit een tuintje in de buurt van de woning van mijn zus.
Dat stekje kwam bij ons terecht. Niet dat het een mooie plant is, maar als herinnering aan moeder en Australië toch dierbaar.



De plant is inmiddels uitgegroeid tot een kromme kale stekelige steel van zo’n 170 cm hoog met in de top enkele groene blaadjes. Maar nu na ongeveer 35 jaar verrast hij ons toch met een bloemenkrans. Is dat niet bijzonder? Wie kent de naam van deze cactus ?

7 opmerkingen:

  1. Wat een goed verhaal, het is ook niet mijn smaak, maar de cactus is eigenlijk mooi van lelijkheid...goed dat jullie hem nog altijd hebben! Liefs, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan je niet helpen aan de naam van de plant, maar dat ie bloeit is geweldig en het is een mooi verhaal.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mocht je het ondertussen nog niet zelf gevonden hebben, het is een pachypodium horombense.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig, toen ik net op mezelf ging wonen kreeg ik ook zo'n cactus. Nu is het ook een groot lelijk joekel en krijg het niet over mijn hart hem weg te gooien. Omdat ik de naam wilde weten kwam ik hier uit.In 1983 ging ik op mezelf wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog even de pachypodium horombense opgezocht, maar de mijne is een pachypodium lamarei, dat zag ik aan de stekels, die zijn anders. Het is geen cactus maar een palm, schijnt het, van origine uit Madagaskar.

    BeantwoordenVerwijderen